• ساعت : ۱۱:۱۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ 
  • کد خبر : ۲۱۸۸
دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی:
تمام مساحت استان قم در خشكسالی شدید قرار دارد
قم جزو فقیرترین استان‌ها در سرانه آب تجدیدپذیر است
دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: با توجه به کسری تجمعی بارش‌ها در قم، تقریبا تمام مساحت استان در خشکسالی شدید به سر می‌برد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، دکتر بنفشه زهرایی در نشست تخصصی بهره‌وری آب با اشاره به میزان بارش های سالانه در استان قم اظهار داشت: بارش میانگین سالانه 150 میلی متر، نشان‌دهنده قرارگیری این استان در منطقه ای بسیار خشک است.

وی با اشاره به تغییر رژیم آب های سطحی در سراسر کشور گفت: در بسیاری از ایستگاه ها به ویژه در مناطق کوهستانی بیش از 50 درصد توان تولید جریان سطحی در کشور را از دست داده ایم.

دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی با بیان اینکه در استان قم نیز افت قابل توجهی در اواسط دهه هشتاد داشته ایم، خاطرنشان کرد: این امر وضعیت بسیار بغرنج استان قم را در منابع سطحی و توان تولید داخلی نشان می دهد.

وی با اشاره به آمارها و اطلاعات سازمان هواشناسی در خصوص خشکسالی یادآور شد: با توجه به کسری تجمعی بارش در قم، تقریبا تمام مساحت استان در خشکسالی شدید به سر می برد.

زهرایی با اشاره به ناترازی شدید در حوزه آب زیرزمینی در استان قم تاکید کرد: بیش از 2 میلیارد متر مکعب، کسری تجمعی آبخوان های استان است که این میزان بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به وضعیت رواناب های استان قم گفت: احداث 15 سد و بند ذخیره ای در بالادست رودخانه قمرود و 10 سد و بند ذخیره ای در بالادست رودخانه قره چای در دوره های خشکسالی گذشته سبب کاهش شدید آورد رودخانه های استان شده است.

دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی، تهدید کیفی منابع آب زیرزمینی دشت های استان به دلیل پیش روی آب شور، نشست شدید زمین در آبخوان دشت ساوه به میزان 20 سانتی متر در سال، توسعه ناپایدار استان به ویژه در بخش کشاورزی و دام و طیور، تغییر الگوی کشت کشاورزی استان از زراعی به باغی، تامین بخش قابل توجهی  از مصارف صنعت، خدمات و فضای سبز  از شبکه آب شرب و تامین آب مورد نیاز شهرکهای مسکونی جدید در استان قم را از چالش های پیش روی منابع آب استان قم برشمرد.

زهرایی قم را جزو فقیرترین استان ها در سرانه آب تجدید پذیر دانست و اظهار داشت: سرانه آب تجدید پذیر قم حدود 500 متر مکعب است که این میزان وضعیت کم آبی بسیار مزمن را در این استان نشان می دهد.

وی توسعه فضای سبز شهری را در کشور مطابق با وضعیت کم آبی ندانست و گفت: در حال حاضر هیچ تفاوتی در بین فضاهای سبز شهرهای مختلف کشور اعم از کویری و پرآب وجود ندارد و در این زمینه نیازمند اقدامات بیشتری هستیم.

دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی در ادامه به تشریح راهکارهای پیش رو برای سازگاری با کم آبی پرداخت و  تقویت مشارکت بهره برداران برای شناسایی راه های کاهش مصارف آب کشاورزی، راه اندازی بازار آب با شرط تعدیل میزان برداشت، خرید تضمینی محصولات کشاورزی کم آب بر، واردات محصولات با نیاز آبی بالا،  پرهیز از هر گونه توسعه جمعیتی و صنعتی در استان، ممنوعیت کف شکنی چاه های کشاورزی را از جمله این راهکارها ذکر کرد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0