• ساعت : ۱۱:۲۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ 
  • کد خبر : ۲۱۹۰
مدیرعامل آبفای استان قم تاکید کرد:
لزوم آینده‌نگری در تامین آب شهرك‌های مسكونی جدید
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بر لزوم آینده‌نگری در تامین آب شهرک‌های مسکونی جدید تاکید کرد و گفت: آنچه در حال حاضر در حال وقوع است مشکلاتی را در آینده ایجاد خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس حسن بختیاری در نشست تخصصی بهره‌وری آب که با حضور دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در قم برگزار شد، از افزایش مصرف آب در سال‌های اخیر به دلیل رشد جمعیت خبر داد و گفت: شرکت آب و فاضلاب نیز به روش های مختلف مباحث مدیریت مصرف را دنبال کرده تا بتواند بین تولید و مصرف تعادل ایجاد کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته با مدیریت مصرف تا حدودی توانستیم روند مصرف را کنترل کنیم، اظهار داشت: با این وجود میزان مصرف آب شرب استان قم در سال گذشته به 144 میلیون متر مکعب رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به هدف‌گذاری های صورت گرفته در قالب چشم‌انداز آب استان خاطرنشان کرد: میزان رشد مصرف در استان قم به گونه‌ای است که 8 سال زودتر به هدف‌گذاری‌های سال 1410 رسیده‌ایم.

وی مهاجرت‌پذیری، ازدیاد جمعیت و تغییر سبک زندگی را از جمله علل افزایش مصرف آب در قم برشمرد و یادآور شد: با وجود اعمال کنترل‌ها، مدیریت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته برای فرهنگ‌سازی، مصرف آب همچنان رو به رشد است.

بختیاری عمده منبع تامین آب قم را سد کوچری اعلام و تصریح کرد: با سیاست‌های جدیدی که در ماه‌های اخیر توسط وزارت نیرو اعمال شد تخصیص قم از سدکوچری کاهش یافت که تامین بخش زیادی از آب مورد نیاز شهر از منابع زیرزمینی، منجر به افت کیفیت آب در شبکه شد.

وی با اشاره به نارضایتی های ایجاد شده به دلیل کاهش کیفیت آب ابراز داشت: با توجه به برداشت حداکثری از منابع زیرزمینی، اگر شرایط تخصیص از سدکوچری به همین منوال ادامه پیدا کند در تابستان با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم کاهش تخصیص آب از سدکوچری و عدم ظرفیت کافی منابع محلی را از دغدغه‌های اصلی تامین آب استان برشمرد و تصریح کرد: منابع محلی کفایت لازم را نه از لحاظ کمی و نه از لحاظ کیفی برای تامین آب استان ندارند و باید در خصوص تخصیص لازم از سدکوچری پیگیری‌های لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه ما به عنوان نماینده وزارت نیرو وظیفه تامین آب با ای سی حدود هزار را بر عهده داریم گفت: اصولا این عدد با شرایط منابع محلی استان سازگاری ندارد و باید انتقال آب به قم به عنوان یک نقطه اصلی در برنامه‌ریزی ها دیده شود.

بختیاری با اشاره به آورد نزدیک به صفر سد 15 خرداد و افت شدید کیفیت آب آن، از «مرگ قریب‌الوقوع» این سد خبر داد و بر ضرورت جلوگیری از این اتفاق به هر نحو ممکن تاکید کرد.

وی آبیاری فضای سبز شهری از شبکه آب شرب را از جمله چالش‌های موجود در استان برشمرد و اظهار داشت: هر چند شهرداری اقدامات خوبی را در موضوع جداسازی انجام داده اما باید حرکت‌ها در مسیر از بین رفتن وابستگی فضای سبز به شبکه آب شرب با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به ناپایداری تامین کیفی و کمی آب در شهرها و روستاهای تابعه استان خاطرنشان کرد: در ماه ‌های گرم سال برخی از شهرها و روستاهای استان با مشکل مواجه می‌شوند که خوش‌نشینی و مصارف غیرشرب نیز به چالش های آبی در این مناطق دامن زده است.

وی احداث شهرک‌های مسکونی جدید را از جمله چالش‌های مهم در تامین آب اعلام و تاکید کرد: باید به این موضوع با یک رویکرد آینده‌نگرانه توجه شود زیرا آنچه در حال حاضر در حال اتفاق است مشکلاتی را در آینده ایجاد خواهد کرد.

بختیاری با بیان اینکه الحاقات در روستاها نیز بدون در نظرگرفتن مباحث تامین آب اتفاق می‌افتد، گفت: متاسفانه نظر مجموعه شرکت آب و فاضلاب در خصوص این الحاقات اخذ نمی‌شود و قطعا مشکلاتی را در آینده تحمیل خواهد کرد و نهایتا هم به ضرر مردم تمام خواهد شد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0